3 langkah mudah membuat web portal

.

Untuk membuat web portal bukannya mudah tapi tidak lah sesusah mana. Anda hanya perlu ada minat untuk mempelajarinya dan sedikit kreativiti.Begitu banyak website yang menyediakan layanan domain name dan hosting percuma yang boleh anda gunakan untuk membuat web portal tanpa perlu mengeluarkan kos yang tinggi.

Lalu apa itu web portal ?
Anda boleh merujuk disini

Berikut 3 Langkah Mudah Membuat Web Portal Dengan CMS tanpa sesen pun :
  1. Memilih Software CMS yang percuma

  2. Bermacam-macam cara untuk membuat suatu web portal, salah satunya anda boleh gunakan CMS (content management System). Dengan CMS anda dapat membuat website lengkap dengan mudah dan cepat. CMS ada yang open source(kode sumbernya diberikan secara percuma) dan ada yang commercial(kode sumbernya harus dibeli).

    1. Biasanya CMS yang open soure juga menggunakan server web programing yang percuma.CMS yang cukup terkenal dan paling banyak digunakan adalah PHP-Nuke dan Joomla. Di Malaysia kita telah ada software CMS sendiri, dikenali sebagai whizzfx, yang telah dibangunkan oleh syarikat Edorey.
    2. Whizzfx atau lebih dikenali sebagai My Portal ini, mudah digunakan walaupun anda tidak tahu asas programming, kerana ia menggunakan applikasi "microsoft word" tanpa perlu sebarang perisian software tambahan.Ianya berkonsep DIY (Do It Yourself).Semasa artikel ini ditulis, syarikat Edorey ini baru melancarkan My Portalnya yang terbaru dengan harga RM50 setahun, dengan ciri-cirinya yang tidak kurang hebatnya.Lihat disini

  3. Memilih Domain Percuma

  4. Setelah Anda yakin ingin menggunakan AuraCMS untuk membangun web portal Anda, langkah selanjutnya Anda harus mempunyai sebuah domain terlebih dahulu. . Jika anda ingin yang percuma untuk website anda, gunakan saja domain co.cc.CO.CC:Free Domain

    Tentunya kita perlu mendaftar dahulu untuk menggunakan domain co.cc. Silahkan Anda klik disini untuk segera meluncur ke website tersebut.

CO.CC:Free Domain
  1. Memilih Hosting Percuma

  2. Kemudian setelah Anda mempunyai Software CMS untuk web portal dan domain co.cc, untuk di jadikan alamat website anda, langkah terakhir memilih hosting. Seperti yang saya katakan di atas, bahwa di dunia maya ini banyak syarikat menyediakan layanan hosting percuma. Namun apabila anda ingin menggunakan hosting yang berbayar boleh gunakan sempoihosting.com

    Apabila anda masih sayang dengan wang anda untuk membeli hosting! coba gunakan hosting percuma 000webhost. Hosting percuma dengan space 250 MB ini, sesuai untuk menampung software AuraCMS seperti yang telah saya sebutkan di atas. Hosting percuma ini mempunyai banyak ciri-ciri yang cukup menarik di antaranya adalah 250 MB of disk space, 100 GB of data transfer, support PHP and MySQL, cPanel control panel, FTP Exsternal dan sebagainya. Jadi tunggu apa lagi sila klik disni untuk langsung menggunakan webhosting percuma tersebut untuk web portal Anda.
Free Web Hosting with Website Builder

Selamat mencuba untuk membuat web portal tanpa biaya, dengan 3 langkah yang saya sebutkan di atas. Lalu bagaimana untuk mengimplementasikanya?Lain kali saya akan menuliskanya step-by-step dari 3 lagkah tersebut.


Mungkin artikel dibawah yang sedang anda cari



2 comments:

Sigid berkata...

mas klo perancangan, atau jenis web portal yang bagus itu yang bagaimana... mungkin yang sdr bahas adalah prosesnya.. saya masih kurang jelas untuk ide2 yang nanti saya akan buat nanti.

admin berkata...

web portal yg bagus tentulah yg mesra search engine dan jumlah traffic yg tinggi

:)) ;)) ;;) :D ;) :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Catat Ulasan

Komenlah sesuka hati anda kerana tuan empunya blog ini buta hati dan buta perasaan tetapi tidak buta mata.

 

Pelawat

free counters
BlogInfoTips

Pengikut

Recent Comments

Powered by Deenoh

© Copyright 2007-2009. Blog tutorial . All rightsreserved | Bloginfotips.com is proudly powered by Blogger.com | Template redesign by Deenoh