Tutorial Text Area

.

Tutorial sebelum ini ada membahaskan tentang i frame border.Apa pula kena mengena dengan text area?Apa fungsinya?i frame border hanya menampilkan laman blog / website didlm. kurungan manakala text area menampilka tulisan samada dlm bentuk kod atau ayat di dlm. kurungan.Tujuannya agar pengunjung mudah copy text di dalamnya.Kebanyakan empunya blog mempunyai text area agar senang bertukar link.
Tutorial membuat text area akan saya bagikan kepada 2 pilihan:-
Tutorial Pertama
 
1.Copy kod dibawah ini
<p align="center"><textarea name="code" rows="4" cols="20"> Tulis text ataupun kod yang anda inginkan di sini,maka nanti ianya akan berada didalam kurungan agar mudah dicopy</textarea></p>

Lihat contoh

Keterangan
Rows="4", menunjukan tinggi dari text area, jadi jika anda menginginkan text area yang tinggi maka ganti angka "2" tadi dengan angka yang lebih tinggi nilainya.
Cols="20", menunjukan lebar dari text area. Jika anda menginginkan text area yang lebar maka ganti angka " 20 " tadi dengan angka yang lebih tinggi nilainya.
Tutorial Kedua
Text area kali ini sama seperti diatas cuma ada fungsi tambahan iaitu Highlight
Copy kod dibawah ini :-
<div><form name="copy"><div align="center"><input onclick="javascript:this.form.txt.focus();this.form.txt.select();" type="button" value="Highlight All"> </div><div align="center"></div><p align="center"><textarea style="WIDTH: 300px; HEIGHT: 144px" name="txt" rows="100" wrap="VIRTUAL" cols="55">simpan tulisan anda di sini, maka tulisan yang anda tulis akan muncul di sini dan siap di copy oleh para pengunjung</textarea></p></div></form>

Lihat contoh
Keterangan
1. <div align="center">Posisi tombol highlight all akan berada ditengah.Jika ingin berada dikanan tukar "right" atau dikiri "left".
2. <input onclick="javascript:this.form.txt.focus();this.form.txt.selec()"> Kod ini bermaksud jika tombol diklik maka seluruh text di dalam akan dihighlight.
3. Value="Highlight All" kata HighlightAll adalah ayat di dalam tombol.Boleh diubah.

Mungkin artikel dibawah yang sedang anda cari



1 comments:

Unknown berkata...

cool~ http://us.i1.yimg.com/us.yimg.com/i/mesg/emoticons7/3.gif

:)) ;)) ;;) :D ;) :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Catat Ulasan

Komenlah sesuka hati anda kerana tuan empunya blog ini buta hati dan buta perasaan tetapi tidak buta mata.

 

Pelawat

free counters
BlogInfoTips

Pengikut

Recent Comments

Powered by Deenoh

© Copyright 2007-2009. Blog tutorial . All rightsreserved | Bloginfotips.com is proudly powered by Blogger.com | Template redesign by Deenoh